Vertrouwenscontactpersoon bij Alliance’22
“Soms is één gesprek al genoeg om verder te kunnen.”
Iedereen moet zich welkom en veilig voelen bij Alliance, op het veld, in de kleedkamer én langs de lijn. Daar zorgen we samen voor. Een belangrijk onderdeel daarvan is de rol van onze vertrouwenscontactpersoon: iemand bij wie je terecht kunt als er iets speelt wat niet goed voelt.
We gingen in gesprek met Milou te West, al meer dan dertig jaar betrokken bij de club, over wat haar werk inhoudt, wat je van haar kunt verwachten en waarom het zo belangrijk is dat iedereen weet dat ze er is.
“Ik ben eigenlijk opgegroeid bij Alliance”
“Mijn vader voetbalde hier al toen ik klein was,” vertelt Milou. “Ik liep als kind al in de kleedkamer rond, mijn broertje ging later voetballen, en zelf ben ik begonnen toen ik elf was. Vanaf dat moment ben ik eigenlijk nooit meer weggegaan. Ik heb hier gespeeld, meegeholpen bij toernooien, toezicht gehouden, meegewerkt aan het honderdjarig jubileum, ik voel me echt onderdeel van de club.”
Die lange betrokkenheid maakt dat ze de sfeer en de mensen goed kent. “Dat helpt in mijn rol als vertrouwenscontactpersoon. Mensen weten wie ik ben en dat ze me gewoon kunnen aanspreken. Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat ik professioneel genoeg blijf om mijn rol goed te kunnen vervullen. Ik zit niet in het bestuur en ik ben onafhankelijk.”
Wat doet een vertrouwenscontactpersoon eigenlijk?
“Het belangrijkste is dat iedereen weet: je kunt altijd contact opnemen,” zegt Milou beslist. “Of je nu speler bent, ouder, scheidsrechter, trainer of vrijwilliger. Soms heeft iemand iets meegemaakt op of naast het veld, of voelt zich gepest of buitengesloten. Een trainer kan twijfelen of iets wat hij gezegd heeft wel handig was. Of iemand heeft iets gezien waarvan die denkt: dit klopt niet. In al die gevallen kun je bij mij terecht.”
Milou benadrukt dat ze er vooral is om te luisteren. “Ik bied een luisterend oor en help iemand op weg. Soms betekent dat dat ik meedenk over vervolgstappen of doorverwijs naar iemand anders binnen of buiten de club. Wat ik níet doe, is een situatie zelf oplossen of bemiddelen tussen partijen. Daar is mijn rol niet voor bedoeld. Het gaat erom dat iemand zich gehoord voelt en weet wat de mogelijkheden zijn.”
“Het hoeft niet groot te zijn om langs te komen”
Veel mensen denken dat ze pas bij de vertrouwenscontactpersoon terecht kunnen bij grote problemen, maar dat is niet zo, zegt Milou. “Ook als je iets kleins dwarszit, of als je even niet weet bij wie je moet zijn, mag je contact opnemen. Soms lucht één gesprek al op. Dat kan live, telefonisch of via WhatsApp, wat voor jou het prettigst voelt. Het mag anoniem, zolang het geen strafrechtelijke zaak is. Het belangrijkste is dat je weet dat je er niet alleen voor staat.”
Sinds kort zijn er bij Alliance drie vertrouwenscontactpersonen, Milou en twee mannen (Milou, Maurits van Rees en Richard Koomen’). “Dat maakt het nog makkelijker om iemand te kiezen bij wie jij je prettig voelt,” vertelt ze. “Iedereen moet zich vrij voelen om dat te doen.”








