Campagne ‘Eerst je ID, dan alcohol’ van start bij SV Alliance ‘22

Haarlemse sportverenigingen lanceerden zaterdag 29 september samen met de burgemeester Jos Wienen de campagne Eerst je ID, dan alcohol. De lancering vond plaats in de kantine van SV Alliance’22. De campagne herinnert jongeren eraan om hun identiteitsbewijs bij de hand te hebben als ze alcohol bestellen in de sportkantine. Daarnaast worden de barvrijwilliger ondersteund om jongeren naar hun ID te vragen.

Vorig jaar bleek tijdens een minderjarige Mystery Guest-onderzoek bij Haarlemse sportkantines dat in meerdere kantines alcohol werd verkocht aan de minderjarige. Ook bij Alliance’22 kon de mystery shopper een biertje bestellen zonder dat zijn ID werd gecontroleerd. Burgmeester Jos Wienen is blij dat de Haarlemse sportverenigingen zelf de handschoen hebben opgepakt om dit probleem aan te pakken: ‘Dit is een goede en ludieke manier om jongeren aan te wennen zich te identificeren. Zo kunnen de sportverenigingen nog beter voorkomen dat minderjarigen alcohol kopen.’

Eerst je ID dan alcohol Alliance 22
(Foto: © Joris Miedema)
 
Eerst je ID, dan alcohol
In de kantines, kleedkamers, douches en toiletten hangen posters en stickers met de boodschap ‘<25? Eerst je ID, dan alcohol’. Barvrijwilligers dragen een T-shirt met de tekst ‘Mij fles je niet.’ Op deze manier kunnen zij op een informele manier bij de jonge sporters aankaarten dat ze hun ID moeten laten zien.

Eigen initiatief
De campagne is een initiatief van de verschillende Haarlemse voetbalverenigingen en Sport Support. Zij zijn na het verschijnen van het Mystery Guest onderzoek, in gesprek gegaan met de burgemeester om te kijken hoe ze samen met de gemeente het probleem aan konden pakken. Robert Graat (jeugdvoorzitter SV Alliance’22): “De voetbalverenigingen onderkennen dat de leeftijdsgrens voor alcohol nog onvoldoende wordt bewaakt. In sportkantines werken we met vrijwilligers, die vaak maar een enkele keer per jaar achter de bar staan. Dat maakt het lastig om de leeftijdscontrole er in te slijpen. De campagne moet daar nu bij helpen en zorgen dat de ‘ID check’ vanzelfsprekend wordt, zowel voor de jongeren als voor de vrijwilligers achter de bar.’

De gemeente Haarlem en Sport Support hebben de sportverenigingen ondersteund in het ontwikkelen van hun campagne. De campagne gaat 29 september bij 26 verenigingen van start. In de winter wordt het aantal uitgebreid, tot ca. 50 sportlocaties.
 
O18 banner WEB big